علوم کامپیوتر رامسر

وبلاگ دانشجویان علوم کامپیوتر رامسر

علوم کامپیوتر رامسر

وبلاگ دانشجویان علوم کامپیوتر رامسر

مادربردی با دو سوکت CPU و مادربردی با دو اسلت کارت گرافیک

مادربرد ASrock با دو سوکت CPU

 

اخیرا کمپانی Asrock مادربرد جدیدی را معرفی نموده است که از هر دو سوکت ۷۵۴ و ۹۳۹ پشتیبانی میکند ، سوکت ۷۵۴ برای پردازنده های AMD Sempron و Athlon 64 و سوکت ۹۳۹ برای پردازنده های Athlon 64 FX و برخی مدل های جدید Athlon 64 در نظر گرفته شده است .

Asrock K8 combo-z

مادربرد Asrock K8 Combo-z برپایه چیپست ULi(Ali)1689 از اینترفیس حافظه تک کاناله برای پردازنده های سوکت ۷۵۴ و دو کاناله برای پردانزده های سوکت ۹۳۹ پشتیبانی میکند .این مادربرد دارای کاکنکور های ATA133/100 و همچنین SATA میباشد ، بر روی مادربرد از کدکننده AC'97 قدرتمندی به نام Realtek ALC850 استفاده شده است به کمک این Codec مادربرد میتواند صدای ۸ کاناله برای اسپیکر های 7.1 تولید کند ، همچنین جک صدای این مادربرد از دو تکنولوژی Jack-Sensing و UAJ نیز پشتیبانی میکند .

K8 Combo-z برای بازارهای ارزان قیمت در نظر گرفته شده است اما به سرعت نمیتواند این بازار را بدست آورد، چرا که هنوز پردازنده های ارزان قیمت برای این دو سوکت وارد بازار نشده است .

 

 

ابتکار Albatron در طراحی مادربردی با ۲ اسلت برای کارت گرافیک

کمپانی Albatron در هفته گذشته دو سری جدید از مادربردهای خود را بر پایه چیپست intel 915 معرفی نمود که بر روی این مادربردها هردو اسلت PCI Express X16 و AGP 8x برای کارت گرافیک وجود دارد .

PX915P-AGPe

PCI Express X16 باس جدیدی است که به عنوان جایگزین باس AGP 8x بر روی مادربردها در نظر گرفته شده است . در مادربردهایی که بر پایه چیپست Intel 915 ساخته میشوند AGP 8X جای خود را به باس جدید PCI Express X16 داده است علاوه بر این دارای ۴ باس PCI Express X1 و دو باس PCI معمولی نیز هستند . بنابر این مادربردهایی با این مشخصه نمیتوانند از کارت گرافیک هایی که با اینترفیس AGP 8x بر روی مادربرد قرار میگیرند پشتیبانی کنند .

با اینکه اینتل پشتیبانی از AGP 8x را در چیپست سری ۹۱۵ خود قرار نداده است برخی از کمپانی های سازنده مادربرد از قبیل Gigabyte و ECS و Albatron مادربردهایی با اسلت AGP 8x طراحی کرده اند . این کمپانی ها به دیل انعطاف بخشیدن بیشتر به محصلات خود برای پشتیبانی از کلیه کارت گرافیک های موجود در بازار , دو باس PCI متصل به ICH6 در چیپست اینتل ۹۱۵ را با هم جفت کرده تا به یک باس عریض تر با پهنای باند ۱۳۳ مگابایت بر ثانیه برسند سپس اسلت AGP را بر روی این باس قرار دادند . پهنای باند باس AGP 8x در حالت معمولی به ۲.۱ گیگابایت بر ثانیه میرسد . این اختلاف پهنای باند موجب میشود تا کارایی کارت گرافیکی که بر روی این قبیل مادربردها نصب شده است پایین بیاید .

به گفته سخنگوی کمپانی ESC "اختلاف کارایی در اجرای برنامه های سه بعدی تحت DirectX 8.0 به ۲۰ درصد میرسد در حالی که این اختلاف برای DirectX 9.0 تنها ۵ درصد خواهد بود ".

کاملا خوشبینانه به نظر میرسد علاوه بر کاهش پهنای باند مادربردهایی که از AGp 8x به صورت رسمی پشتبانی میکنند , باس AGP مستقیما به پل شمالی  متصل است در حالی که در مادربردهایی که از PCI Express16 پشتیبانی میکنند , باس AGP اضافه شده  به پل جنوبی متصل است و سپس به پل شمالی متصل میگردد . این بدان معناست که داده های ارسالی یا دریافتی به AGP در این مادربردها با تاخیر زیادی روبرو هستند .

 

از طرف : آقای سید میثم باقرزاده

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد